Proiectul „România educată” își propune ca, până în 2030, rata de analfabetism funcțional să ajungă la maxim 20% / Minimum 40% dintre cei de 30-34 ani să fie absolvenți de studii superioare.

Liceele pentru care cererea depăşeşte oferta ar putea organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naționale, precizează consilierul prezidențial Ligia Deca.

„Să dăm posibilitatea acestor licee să aibă acest examen, existând obligativitatea ca examenul de Evaluare Națională să fie dat după”, spune Deca.

Documentul propune ca liceele să fie de trei tipuri:

  • profesional
  • vocațional
  • teoretic

iar transferul elevilor să fie posibil între cele trei rute.

De asemenea, Ligia Deca spune că examenul de bacalaureat ar trebui să fie generalizat, pe model Pisa, unic la nivel național, care să testeze competențele elevilor, indiferent de ruta parcursă, pe care îl pot susține și elevii de la școala profesională de trei ani: „Nu ne dorim o mie de variații ale bacalaureatului”.

„România educată” mai prevede că, dacă o primărie nu mai poate administra o școală, unitatea de învățământ să fie transferată în administrarea consiliului județean.

În cadrul Proiectului „România Educată” sunt incluse mai multe ținte, care vizează, printre altele, scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%, și reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%.

Click aici pentru a citi fișa de sinteză a proiectul „România educată”.

„Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe), cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%)”, conform sintezei proiectului „România educată”.

foto: jurnalul.ro