Bullying

Bullying – România se află într-o evoluție în ceea ce privește bullying-ul. Puteți citi aici despre cauzele și efectele pe care le are bullying-ul în rândul tinerilor.

Peste 70% dintre copii afirmă că au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar.

„În clasa copilului meu sunt câțiva copii mai agresivi. În ce sens agresivi: se bat între ei, se aliază pentru a bate pe altcineva (coleg, care la bază este la fel de agresiv). Acest lucru durează din clasa 0 (acum copiii sunt în clasa a 2 a). Încă nu au fost agresați ceilalți copii, dar aceștia sunt martori la aceste acțiuni violente. Li se face mustrare scrisă, dar atât. La reacția mea, ca și părinte, mi se spune că nu au ce sa le facă. Doar mustrare scrisă și scăderea notei la purtare. Nu este de ajuns. Poate ar trebui ca părinții să fie obligați să își ducă copiii la un psiholog. Problema este că, din punct de vedere legal, nu au cum sa fie obligați. Învățătoarea este o persoana extraordinară, iubește copiii în egală măsură, dar neavând un cadru legal, nu poate face mai mult. Doamne ferește să lipsească puțin din clasă. Părinții însă, găsesc drept scuză, faptul că copilul lor este provocat. Niciodată nu este vinovat, ceilalți sunt vinovați. La ora de sport, din cauza agitației unuia dintre copiii agresivi, copilul meu a fost lovit cu capul în gură. Am înțeles că a fost o greșeală, ceea ce nu am înțeles însă, este faptul că acel copil îmi acuză băiatul că el este vinovat. Logic, asta a învățat să spună, este susținut de propriul părinte. Culmea este că a fost o greșeală, deci erau necesare doar niște scuze. Dar, fiind obișnuit mereu să dea vina pe alții, a ajuns să nu mai facă diferența între greșeală și intenție”, a subliniat un părinte.

„Eram la sfârșitul orelor când am vazut doi copii care se luau de un băiat cu probleme. Eu am încercat să îl ajut, dar băieții aceia erau prea mari și nu am putut”, a mai transmis un elev.

În această ordine de idei, la nivelul instituțiilor școlare s-au desfășurat, pe parcursul timpului, proiecte și campanii, având ca bază prevenirea infracțiunilor de lovire, hărțuire, amenințare.

Click aici pentru a vedea „Harta Bullying-ului”.

Așadar, am făcut un top al programelor anti-bullying care au atras atenția din partea publicului:

  1. „STOP Bullying-ului! Spune NU intimidării!” (2019)

În cadrul acestui proiect, elevii au urmărit filmul „Adevărul despre bullying”, urmând o dezbatere pe baza acestuia. Filmul a prezentat un caz de excludere și de luare în derâdere a unui elev, punând accent pe efectele pe care le au aceste fenomene din punct de vedere emoțional, fizic și social. În cadrul dezbaterii, s-au utilizat întrebări precum:

  • Ai asistat vreodată la astfel de comportamente de bullying (de hărţuire, batjocorire)?
  • Ţi s-a întâmplat să fii ameninţat, poreclit sau jignit de colegii de şcoală/ clasă?
  • S-a întâmplat să fii chiar tu cel care a hărţuit pe cineva?

2. PROIECTUL BIC- BULLYING IN INSTUTIONAL CARE

Programul „Bullying-ul în Îngrijirea Instituțională” (BIC) a fost dezvoltat în cadrul unui Program European de către experții de la Universitatea din Florența, Italia, și are ca scop prevenirea și combaterea bullying-ului în rândul copiilor și adolcescenților care trăiesc în instituții de îngrijire de tip rezidențial.

Proiectul se bazează pe ateliere de lucru, elevii fiind așezați în semi-cerc, discuții de grup, dar și manuale speciale cu privire la bullying.

3. Alege să te opui bullying-ului!

„Alege să te opui bullying-ului” este o campanie națională lansată de Salvați Copiii România. Materialele campaniei „Alege să te opui bullying-ului!” sunt disponibile pe site-ul www.scolifarabullying.ro și pe canalul de Youtube Salvați Copiii România.

 

 

Autori: Filimon Andreea-Gabriela și Sima Cătălin-Ilie