primul an la Facultate

Cum a fost primul an la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației?

Salutare tuturor! Numele meu este Mariș Andrei și în următoarele rânduri voi povesti despre experiența mea din primul an la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, mai exact, la specializarea Psihologie, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Cum a început totul?

Până în clasa a X-a, eram cu capul în nori în totalitate, în sensul că nu știam absolut deloc ce vreau să fac cu viața mea.

Apoi, în clasa a XI-a, par’că luminița de la capătul tunelului îmi dădea flash-uri ca un șofer care mă salută în trafic. 

În urma unor vizite la psihologi datorate unor probleme de natură emoțională, am realizat că asta voi vrea să fac și eu pe viitor, motiv pentru care, m-am mobilizat și am decis să dau bacalaureatul la Psihologie.

În clasa a XII-a, știam ce vreau să fac, știam că voi reuși, dar, COVID-19 a zis „hold my beer for a sec”. Cu toate acestea, am reușit să trec și peste bac, urmând, mai apoi, admiterea.

Am depus dosarul online, mai mult din comoditate, iar câteva zile mai târziu au început să apară rezultatele. Anul acesta, s-a întâmplat ca Facultatea de Psihologie să afișeze ultima rezultatele, dar nu aveam de unde să știu că se va întâmpla asta, așa că, în urma unor zile de chin și de răbdare epuizată, am distrus butonul de F5 (refresh).

Până la urmă, am fost admis, la taxă, dar nu asta contează, ci mai degrabă că am reușit să intru.

Iar de aici începe adevărata poveste. 

Înainte să înceapă facultatea

Din nefericire, totul a fost aproape online în ceea ce privește cunoașterea colegilor, profesorilor și a informațiilor referitoare la facultate, dar, nu ne-a oprit pe o serie din noi să facem cunoștință sau să ieșim (bineînțeles, cu măscuțe la gură). În perioada aceasta am cunoscut oameni noi, de calitate, cu care, pot spune că, în sfârșit, împart aceleași pasiuni.

Semestrul I

O bună parte a colegilor o știam deja, urmând să cunoaștem profesorii, materiile și modalitățile de evaluare.

În primul semestru am avut parte de niște materii interesante, precum: Introducere în Psihologie I, Metode de Cercetare în Psihologie, Istoria Psihologiei sau Statistică. De la fiecare am rămas cu câte ceva.

De exemplu, la  lntroducere în psihologie I am învățat că nu e bine să bei alcool și că există 4 stadii ale alcoolismului, și nu doar atât; La Metode de Cercetare am reușit să fac diferența dintre știință și pseudoștiință; La Istoria Psihologiei m-am întâlnit cu nume mari din Psihologie precum: Sigmund Freud, Wilhelm Wundt, Albert Bandura și mulți alții; iar la Statistică, am observat pe propria piele că Psihologia este mai degrabă matematică, ceea ce are sens dacă analizăm experimentele și diverse scale. Dar, da, Statistica m-a ajutat foarte mult să înțeleg matematica-statistică (pe care în liceu o detestam).

Materiile acestea au dat startul „cursei” prin circuitul de licență.

Să nu credeți că am avut doar patru materii. A mai fost și TIC (Tehnologia Informației și Comunicării), Limba Engleză și Educația Fizică (da, la facultate se face și de asta)

Prima sesiune

Cum niciun necaz nu vine singur, trebuia să existe și perioada asta din semestru în care cafeaua era apă, somnul era un lux iar cursurile erau munți. Am avut vise urâte în care pic la materii, sau zile în care mă simțeam incompetent. Dar, nu m-am oprit din a crede că totul va fi bine. După prima sesiune am avut note între 7 și 10 (chiar pe toate). Dar, fiind un totally nerd, am decis să-mi măresc notele la două materii și așa, am ajuns la note între 9 și 10. Am avut un punctaj destul de bun. Eu, fiind în primul semestru la taxă, am aspirat să trec la buget, pentru a scăpa de plătit taxa semestrială, iar zâna Sesiunuță mi-a auzit dorința.

Acum că prima sesiune e gata, pot sta liniștit și să bifez și asta pe lista mea de student.

Semestrul al II-lea

M-am trezit că a început semestrul al II-lea, iar eu, nu eram organizat deloc. Cursurile nu le aveam xeroxate, agenda era în țările calde, iar mintea mea încă își revenea din sevrajul de la cafea. 

Cu toate acestea, semestrul al II-lea mi-a făcut cunoștință cu Introducere în Psihologie II, Analiza Computerizată a Datelor, Psihologia educației, Psihologia Mediului, Psihologia Personalității și cu Pedagogia. Am învățat atâtea aici.

La Introducere în Psihologie II nu m-am putut dezlipi de neuropsihologie; la Analiza Computerizată a Datelor m-am atașat foarte mult de SPSS (program de analize statistice); la Psihologia Educației aveam coșmaruri că nu voi reuși să citesc la timp temele de discuție de la seminar, dar cu toate acestea, am învățat aspecte foarte interesante despre educație și am putut să văd cum profesorii din liceu nu respectau o bună parte din ele; La Psihologia Mediului m-am atașat de temele abordate la cursuri și seminarii, precum „Mediul și rata criminalității”, „hărțile cognitive” și altele; la Psihologia Personalității am discutat despre psihologi ai personalității și despre tulburările de personalitate care m-au fascinat complet; iar la Pedagogie, nu am putut efectiv să nu mă implic și să învăț ce face un bun profesor pentru elevii săi.

Nici în aceste semestru nu au lipsit Limba Engleză și Educația fizică.

A doua sesiune

Mereu am fost în competiție cu mine însumi, motiv pentru care mi-am propus ca acest semestru să obțin o medie mai mare decât semestrul trecut, eventual, fără să trebuiască să dau examene de mărire. Zis și făcut. M-am depășit iar asta mă face mândru de realizările mele.

Extracurricular

Pentru că facultatea nu este doar despre învățat, note și tocit, am decis să fac voluntariat în asociații studențești și în Caravana UAIC, pentru a prinde experiență de comunicare, publicare, PR și multe altele.

Datorită parcursului meu din aceste două semestre, mi-am propus ca după terminarea sesiunii să dau startul unei cercetări despre Efectul stărilor Emoționale asupra Percepțiilor oamenilor. dacă dorești să mă ajuți să o realizez, trebuie să completezi acest chestionar: https://forms.gle/bWSC32YBPtqnQ4Vj8 

Concluzie

Așadar, primul an la Facultatea de Psihologie este un Rollercoaster psihic și emoțional, oferind o adevărată experiență de autocunoaștere și înțelegere a celorlalți. Dacă îți place să ajuți oamenii, să îi asculți și să înțelegi cum funcționează, facultatea aceasta este pentru tine.